Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Science, Technology, Society — Science and Technology Studies

IN THE NEWS

Graduation Ceremony (2022-23)

On Wendesday, the 12th of June 2024, the Graduation Ceremony of the STS Program took place. In this group, most graduates,  academic year 2022-23, completed their degree by writing a Master's Thesis.

 

Ορκωμοσία αποφοίτων ΔΠΜΣ 'Science, Technology, Society—Science and Technology Studies', 2021-2022

Μπορείτε να βρείτε απόσπασμα από την ορκωμοσία, εδώ.

ENERGY AS A COMMONS Summer School co-organized by NKUA’s STS graduate program

Researchers from around the world participated in the ‘ENERGY AS A COMMONS’ International SUMMER SCHOOL at the Tzoumerka mountains, Epirus (late August to early September of 2022), which was financially supported by a European Research Council (ERC) Horizon 2020 grant. It was co-organized by the P2P Lab of Tallinn University of Technology and the NKUA Interdepartmental Graduate Program ‘Science, Technology, Society – Science and Technology Studies (STS)” (Department of History and Philosophy of Science & Department of informatics and Telecommunications, School of Science).

The Summer School focused on the socio-technical transition from centralised and fossil-fuel-based energy technologies, which induce mass consumption, to an environmentally sustainable, decentralized and socially just energy economy. Facilitators and graduate/doctoral students co-created a learning environment to collaboratively investigate alternative technological and social trajectories under an energy commons framework.

The summer school included both theoretical and hands-on exploration of environmentally sustainable technological trajectories. The theoretical exploration was facilitated by Tallin University Professor Vasilis Kostakis, recipient of an ERC grant, and Dr. Chris Giotitsas. Professor David Hughes, Rutgers University, USA, and Professor Aristotle Tympas, director of the NKUA graduate program that co-organized the workshop, presented findings from the anthropology and the history of energy that confirm the potential of the aforementioned transition. The hands-on exploration included the collaborative building of parts of an open-source and small-scale wind turbine, through interdisciplinary inputs from both the human-social sciences and the engineering sciences and physics.

Pictures:

(1) Antonis Faras and Panagiotis Kazantzas, doctoral students at the NKUA History and Philosophy of Science Department, get a hands-on exposure to the socio-technical tradeoffs involved in designing and constructing a blade for an open-source and small-scale wind turbine.

(2)The Summer School participants pose in front of the small-scale wind turbine that they collaboratively constructed during the workshop evenings, under the guidance of engineer Kostas Latoufis, a world-class designer and builder of open-source wind energy turbines.

(3) Discussion facilitation by ERC grant recipient Vasilis Kostakis, co-organizer of the Summer School, Professor of P2P Governance at TalTech and Faculty Associate at Harvard University’s Berkman Klein Center.

Πηγή: https://hub.uoa.gr/energy-as-a-commons-summer-school/ 

ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΤΟ ΕΚΠΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗΣ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Στο αγγλόφωνο Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΕΚΠΑ ‘Science, Technology, Society—Science and Technology Studies’ επέλεξαν να εκπονήσουν το εαρινό εξάμηνο 2021-2022 τη διπλωματική τους εργασία φοιτητές και φοιτήτριες από την Αυστρία, την Ιταλία, την Ισπανία, τη Νορβηγία και την Ινδία. Έρχονται στο συγκεκριμένο μεταπτυχιακό στο πλαίσιο της συμμετοχής του ΕΚΠΑ στο διευρωπαϊκό μεταπτυχιακό ESST, αξιοποιώντας συμφωνίες Erasmus, έχοντας επιλέξει ως πεδίο ESST Research Specialization το ‘Digital Technology in Society’ (επιστημονικός υπεύθυνος: Τέλης Τύμπας, καθηγητής και πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης). Θα προστεθούν σε μία ομάδα αλλοδαπών μεταπτυχιακών του ίδιου μεταπτυχιακού που περιλαμβάνει φοιτητές και φοιτήτριες από τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, την Κίνα, τη Βραζιλία και την Τουρκία. Στη φωτογραφία τα προερχόμενα από το ESST μέλη της διεθνούς κοινότητας των μεταπτυχιακών φοιτητών/φοιτητριών του ‘Science, Technology, Society-Science and Technology Studies’, το οποίο προσφέρεται μέσω της συνεργασίας των Τμημάτων Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης & Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ, μαζί με τους καθηγητές Τέλη Τύμπα και Σταύρο Δρακόπουλο, διευθυντή και αναπληρωτή διευθυντή του αγγλόφωνου αυτού μεταπτυχιακού, και την κ. Μαρία Γκίκα, προϊσταμένη της γραμματειακής υποστήριξης της πολυμελούς αυτής ομάδας μεταπτυχιακών από όλο τον κόσμο

Πηγή: hub.uoa.gr/postgraduate-students-from-all-over-the-world-choose-nkua-for-their-thesis/

Απόφοιτοι διακεκριμένων πανεπιστημίων φοιτούν σε ξενόγλωσσο μεταπτυχιακό του ΕΚΠΑ

Με φοιτητές και φοιτήτριες που έχουν αποφοιτήσει από πανεπιστήμια και πολυτεχνεία των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, του Ισραήλ, της Βραζιλίας και της Τουρκίας ξεκινά το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 για το ξενόγλωσσο διατμηματικό μεταπτυχιακό του ΕΚΠΑ ‘Science, Technology, Society–Science and Technology Studies’, το οποίο προσφέρουν από κοινού τα Τμήματα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης και Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών της Σχολής Θετικών Επιστημών (sts.phs.uoa.gr). Μεταξύ αυτών και απόφοιτοι από κάποια από τα πιο διακεκριμένα πανεπιστήμια του κόσμου, από το Harvard και το UCLA μέχρι το Humboldt. Στο μεταπτυχιακό αυτό αξιοποιούνται οι ανθρωπιστικές επιστήμες και οι κοινωνικές επιστήμες για να κατανοηθεί η κοινωνική διάσταση ζητημάτων που συνδέονται με τις επιστήμες της ζωής, τις μαθηματικές και φυσικές επιστήμες, την πληροφορική και τις επιστήμες του μηχανικού. Αυτό εξηγεί γιατί  τόσο οι αλλοδαποί όσο και οι Έλληνες που φοιτούν στο πρωτοπόρο αυτό πρόγραμμα του ΕΚΠΑ προέρχονται από ένα πλήθος επιστημονικών πεδίων. Ας σημειωθεί ότι μέσω συμφωνιών Erasmus εκπονούν κάθε χρόνο τη διπλωματική τους σε μεταπτυχιακά προγράμματα του Τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες από χώρες όπως η Ολλανδία, η Γερμανία και η Αγγλία.

Source: https://hub.uoa.gr/graduates-of-distinguished-universities-study-at-postgraduate-course-of-ekpa/ 

Study in Greece Master’s of the Week: Prof. Aristotle Tympas on the International Master’s Program in Science, Technology, Society — Science And Technology Studies

Study in Greece interviewed Professor Aristotle Tympas, vice president of the Interdepartmental Program of Graduate Studies in ‘Science, Technology, Society—Science and Technology Studies on the Master’s Program and its benefits.

The interview was published in Greek News Agenda (GNA) – the online English language platform, issued by the Secretariat General for Public Diplomacy and Greeks Abroad (Ministry of Foreign Affairs): https://www.greeknewsagenda.gr/interviews/innovative-greece-2/7493-study-in-greece-master%E2%80%99s-of-the-week-prof-aristotle-tympas-on-the-international-master%E2%80%99s-program-in-science,-technology,-society-%E2%80%94-science-and-technology-studies

Source: https://studyingreece.edu.gr/study-in-greece-masters-of-the-week-prof-aristotle-tympas-on-the-international-masters-program-in-science-technology-society-science-and-technology-studies/ 

Η τεχνητή νοημοσύνη, πρωταγωνίστρια σε μεταπτυχιακό

Αρκεί να διατεθούν οι πόροι της Ελλάδας σε μια μεγαλύτερη ποσότητα τεστ διάγνωσης της COVID-19 ή έχει σημασία να γνωρίζουμε τις διαφορές στον εσωτερικό σχεδιασμό των διαφορετικών τεστ, ώστε να συνδυάζονται στον κατάλληλο χρόνο και τόπο η πολιτική οικονομία της έγκαιρης κλινικής αντιμετώπισης (μοριακά τεστ) με την επιδημιολογική μελέτη (τεστ αντισωμάτων); Πώς θα γίνει αυτό χωρίς μια έρευνα και εκπαίδευση στην «Επιστήμη, Τεχνολογία, Κοινωνία», γνωστή διεθνώς ως STS (Science, Technology, Society ή Science and Technology Studies); Δεν πρέπει να έχει μια δημοκρατική κοινωνία το STS δυναμικό που θα συμβάλλει αποφασιστικά για τηλεμαθήματα ή τηλεργασία, ώστε να επιλέξει τον σχεδιασμό που είναι ο πιο συμπεριληπτικός, ευπροσάρμοστος και ανθεκτικός για τους διαθέσιμους πόρους; Τα ερωτήματα αυτά θέτει ο κ. Τέλης Τύμπας, πρόεδρος του τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης (ΙΦΕ) του Παν. Αθηνών, μιλώντας στην «Κ» για το διατμηματικό μεταπτυχιακό STS, το οποίο διευθύνει.

Ειδικότερα, στην κοινότητα των μεταπτυχιακών φοιτητών του ΙΦΕ (πρώην ΜΙΘΕ) συναντιούνται εδώ και χρόνια βιολόγοι και φιλόλογοι, μηχανικοί και κοινωνιολόγοι, μαθηματικοί και δικηγόροι, φυσικοί και φιλόσοφοι, οικονομολόγοι και ιστορικοί. Το καινοτόμο τμήμα, που πρωταγωνιστεί στη διεπιστημονικότητα, έχοντας επιλέξει να συμμετέχει οργανικά σε μια σχολή θετικών επιστημών και όχι σε μια σχολή ανθρωπιστικών ή κοινωνικών επιστημών, είναι από τα πρώτα στη χώρα που προχώρησαν στην ίδρυση ενός διεθνούς, αγγλόφωνου μεταπτυχιακού, στο διεπιστημονικό πεδίο «Επιστήμη, Τεχνολογία, Κοινωνία», σε συνεργασία με το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ.

Ηδη, σύμφωνα με τον κ. Τύμπα, φοιτητές από την Ολλανδία και τη Γερμανία έχουν αξιοποιήσει το αγγλόφωνο STS του ΕΚΠΑ και το πρόγραμμα Erasmus για να συγγράψουν διπλωματικές για θέματα που ξεκινούν από τη ρητορική των τεχνολογιών παρέμβασης στο γενετικό υλικό και φθάνουν στο άνοιγμα του «μαύρου κουτιού» της τεχνητής νοημοσύνης. Οπως λέει ο διευθυντής του μεταπτυχιακού προγράμματος, «τα θέματα αυτά δείχνουν τη στόχευση του STS, διεθνώς και στο ΕΚΠΑ. Δηλαδή, την ανάδειξη της εγγενούς κοινωνικότητας του σχεδιασμού της επιστήμης, της τεχνολογίας και της Ιατρικής. Ωστε να μπορεί μια δημοκρατική κοινωνία με τους θεσμούς της να διαμορφώνει πολιτική γνωρίζοντας τον σχεδιασμό της επιστήμης και της τεχνολογίας, ο οποίος και καθορίζει τη σχέση των δύο».

Πηγή: https://www.kathimerini.gr/society/561209950/i-techniti-noimosyni-protagonistria-se-metaptychiako/ 

Ερευνήτριες και ερευνητές από κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου σε διεθνές εργαστήριο στο πεδίο Science, Technology, Society (STS) που έλαβε χώρα στο ΕΚΠΑ

Με τη συμμετοχή 20 ερευνητριών και ερευνητών από κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου (Στάνφορντ, Οξφόρδη, αναγνωρισμένα πανεπιστήμια της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας και άλλων χωρών της ΕΕ) ολοκληρώθηκε (18-20.5.2022) με επιτυχία στο ΕΚΠΑ η διοργάνωση ενός τριήμερου «writing-for-publication workshop» από το διεθνές ερευνητικό δίκτυο STS MIGTEC και το ερευνητικό πρόγραμμα  ‘Risk Change’. Τη διοργάνωση υποστήριξε το αγγλόφωνο Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του ΕΚΠΑ ‘Science, Technology, Society—Science and Technology Studies’ (STS), το οποίο προσφέρεται από το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης & το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών. Το workshop είχε ως στόχο τη διευκόλυνση της διεθνούς ερευνητικής-ακαδημαϊκής επικοινωνίας μεταξύ του διεπιστημονικού πεδίου STS και του επίσης διεπιστημονικού πεδίου Critical Border & Migration Studies. Οι εργασίες που παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν στο workshop θα δημοσιευθούν σε ειδική δίγλωσση έκδοση (αγγλικά και ελληνικά).

Source: https://hub.uoa.gr/researchers-from-the-worlds-leading-universities-in-an-international-laboratory-in-the-field-of-sts/?fbclid=IwAR3cpYXnd3wkgYhsZP11FeRTryODs_bCee5wtmU2p1QnCbMeNVUfARcouB4